Spelman på taket/Malmö Opera


MM
Lam och ointressant uppsättning

Det här kunde ha blivit riktigt bra, men tyvärr så sjabblas det bort av felaktig rollsättning och ingen nerv i föreställningen. 

Regissören Orpha Phelan gör här musikaldebut. Det märks! Här makas det fram i snigelfart där sångnummer som Om jag hade pengar borde vara en ”show stopper”. I Philip Zandéns tolkning är den sömnig och likgiltig. Istället för ett rivigt musikalnummer. Att välja Philip Zandén i denna roll var inget snilledrag. Han har inte den sångröst som krävs och han mumlar fram sin text. En ganska så trist Tevje.

Samma är det med Katarina Ewerlöf som Tevjes fru Golde och de andra aktörerna. Här verkar inte varit tillstymmelse till personregi. Alla roller är felbesatta. Inga starka rolltolkningar eller spännande karaktärer. Som denna musikal egentligen rymmer. Här talar de flesta som de lärt sig på Teaterhögskolan. Det blir stolpigt och overkligt.
Anders Jakobsson som Kommisarien på skånska blir till ett buskisinslag. Inte till en stram och skrämmande polischef. Att Rabbinen ska leda sin församling får man ingen känsla av. Eller att äktenskapsmäklerskan har ett grepp om byborna. Inte hettar det till mellan Tevje och slaktaren Lejser Wolf. Inga soloprestationer sticker ut. Alla har blivit till en grå och icke synbar massa.

Det brinner inte till i föreställningen förrän Nils Olsson (som en av byborna) klämmer i för folk och fosterland i en kort aria. Det är på den nivån sånginslagen skulle legat. Nu har man lagt mer fokusering på dramatiken än musiken. Men inte ens där blir man gripen. Det är enbart långsamt och ointressant.

Det som höjer temperaturen en aning är dansinslagen och koreografin av Lynne Hockney. Där har vi föreställningens temperatur.

Den svenska översättningen är tafflig och speciellt i musikalnumren. Varför sjunger man Traditsye istället för Tradition?

Scenografin ger ett billigt intryck. Stora skåp förvandlas till dörrar, båtar och annat där ensemblen rör sig. Blir tyvärr inte riktigt trovärdigt. Mer som en fattigmansteater.

Man har helt tagit bort Tevjes viktiga monologer med hästen. Tevje drar på sin mjölkkärra och talar med Gud men glömmer att rikta sig upp mot skyn.

Musikalen inleds med att ensemblen sitter med täckjackor som moderna flyktingar. Så avslutas också musikalen. Här är man inte konsekvent. Ska vi tänka på dagens flyktingproblematik eller då judarna fördrevs från Ryssland under 1800-talet?

Spelman på taket är baserad på jiddischförfattaren Sholem Aleichems böcker om de ortodoxa judarnas stränga traditioner och levnadssätt. Kvinnor hade ingen talan och giftermål ordnar mannen i huset. Det känner vi igen från en annan men farligare religion. 

Spelman på taket, Fiddler on the Roof, Malmö Opera, 170824.Fotograf Malin Arnesson

Medverkande
Philip Zandén, Katarina Ewerlöf, Tuva B Larsen, Kristin Lidström, Kerstin Hilldén, Åsa Fång, Jonas Schlyter, Oscar Pierrou Lindén med flera samt Malmö operakör och Malmö operaorkester. Musik: Jerry Bock. Manus: Joseph Stein, baserat på berättelser av Sholem Aleichem.Sångtexter: Sheldon Harnick. Översättning: Jan Mark, Bo Ericsson, Lars Rudolfsson. Scenografi och kostym: Leslie Travers. Ljus: Thomas C Hase. Ljud: Anders Ekstedt. Koreografi: Lynne Hockney. Regi: Orpha Phelan. Dirigent: Stefan Solyom.

 

2 reaktioner till “Spelman på taket/Malmö Opera

Konstruktiv kritik med ditt foto och för- och efternamn prioriteras.