En Midsommarnattsdröm/Malmö Opera


Malmö Opera har äntligen fått sin premiär av Benjamin Brittens opera. Bara dagar innan premiären 2019 fick den ställas in, på grund av pandemin. Fast denna uppsättning är inget att bli upphetsad över.

De två första akterna innan paus är som ett enda långt sömnpiller, med dess mörka ljussättning och entoniga musik. Britten och hans partner Peter Pears har valt att korta Shakespears pjäs, med att ta bort häften av inledningen. Det börjar istället med älvornas inmarch i skogen. Personerna som agerar träd och buskar gör det fantasifyllt och kreativt. Älvorna spelas av barn från Trinity Boys Choir. Då föreställningen är på engelska behövs verkligen en professionell barnkör. Tillsammans med Malmö Operas barnkör får de ett fint samspel. Här vill jag framhålla Frederick Balcombe, som Puck. Ett verkligt sagoväsen, han svävar fram i skogen i en upphängd gunga. Om han inte förtrollar någon med magisk blomsaft. Från den skapas flera komiska effekter på de förtrollade. Det är de båda förälskade paren som blir helt snurriga och väljer fel partner. Vävaren Nick Bottom från Hantverkarnas teatergrupp förvandlas till en åsna. Åsnan blir sedan älskare åt Älvdrottningen. Kul och underhållande. Tills uppvaknandet infinner sig för de inblandade.

Scenografin och kostymerna är imponerande från denna upphausade föreställning.
1981 hade En midsommarnattsdröm en bejublad premiär på Glyndebourne, i regi av brittiske regissören Peter Hall. Tillsammans med John Bury, som då gjorde scenografin och kostymerna.

Koreografen Lynne Hockney, som arbetade med operan på Glyndebourne 2016 gör nu koreografin och regin på Malmö Opera. Det är ingen märkvärdig regi. Däremot är koreografin hos de underfundiga gossopranerna full av lekfullhet. Till deras vackra röster fungerar det utmärkt. Även skogen har en visuellt tilltalande koreografi.

Efter pausen får föreställningen mer liv och rörelse och Brittens musik visar sig ha något man kan kalla för melodiskt. Annars är hans musik varken minnesvärd eller något man kan längta till att vilja höra igen. Jag led mig igenom den.

Föreställningen har sina komiska ögonblick, men det beror enbart på att förlagan är William Shakespears fantastiska pjäs.

Foto Malin Arnesson

Musik av Benjamin Britten, libretto av Britten och Peter Pears, baserat på Shakespeares pjäs med samma namn. Originalregi Peter Hall, Regi nyuppsättning samt koreografi Lynne Hockney, Scenografi John Bury, Kostym Liz Bury, Ljus, Paul Pyant, Koreografi nyuppsättning, Lauren Poulton. På scen ​Oberon Christopher Ainslie. Malmö operaorkester under ledning av Wolfgang Wengenroth. Barn från Trinity Boys Choir och Malmö Operas barnkör, rollerna Christopher Ainslie, Elisabet Einarsdóttir, Frederick Balcombe, Leo Jemison, Harry Lamb, Isaac Rogers, Benjamin Fletcher, Phil Christensson, Nathan Haller, Tuva Semmingsen m fl. Malmö opera, premiär 2/10.

Konstruktiv kritik med ditt foto och för- och efternamn prioriteras.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s