MMM
En tragikomisk skildring av etik i svåra tider
En film om en kvinna som stjäl gamlingars kapital låter inte så lockande. Ändå, bland soldränkta dagar i Marseille, fängslas jag av berättelsen.
Maria (Ariane Ascaride) arbetar som hemsamarit och kämpar för att få ekonomin att gå ihop. Hon tycker att hon tjänar för lite. Därför anser hon att det är okej att stjäla pengar från de åldringar som hon tar hand om. Detta moraliska dilemma i hennes liv öppnar en djupare diskussion om etik. Den berör empati och de motstridiga känslor som vi människor ofta brottas med.
När Marias dotter avslöjar hennes lömska handlingar, kommer en kollision av värderingar fram. Dottern ber Maria att sluta stjäla pengar från de äldre, vilket skapar en spänning mellan dem. Maria, å sin sida, har svårt att förstå och ta till sig detta krav. Hon säger att hon inte kan leva ett liv utan möjlighet att unna sig det hon vill ha. Det är en riktigt tragisk insikt i hennes karaktär.
Det är även värt att notera att Maria inte är en ondskefull karaktär. Hon är en person som lever i en svår ekonomisk verklighet. Hennes man spelar bort sin pension på poker och de klarar inte av sina belåningar.
Marias naivitet skapar en tragikomisk dimension. Hon verkar genuint inte förstå varför det är fel att ta andra människors pengar. Särskilt de vars liv hon är en del av. Hon ser sin stöld som en form av räddning. Det är en altruistisk gest för att ge sitt barnbarn möjligheter. Han ska få piano- och musiklektioner. Hon anser att detta är värdefullt för hans framtid. För henne är stölden en nödvändighet för att kunna ge sitt barnbarn ett bättre liv, bortom hans liv i arbetarklassmiljö. Känslan för rätt och fel är i hennes ögon förvrängd av de ekonomiska bekymren.
Dessutom läggs det en extra dimension på filmen. Man observerar hur de åldringar hon stjäl ifrån oftast är mer än bara passiva mottagare av hennes tjänster. Det finns en relation, en vänskap som hon underminerar genom sina handlingar. Betraktandet av hennes relation till gott sällskap, ostron och vin; blandar sig med hennes brist på insikt. Frågan om hur långt man är beredd att gå för att uppnå sina mål är viktig. Till vilket pris är man villig att betala? Denna fråga skapar en både gripande och obehaglig känsla. Den drar in tittaren i Marias dilemma.
Denna komplexitet gör filmen till en tankeväckande titt på moraliska och sociala frågor. Vi kan alla relatera till dessa frågor i olika aspekter av våra liv. Hur mycket av vår integritet är vi villiga att ge upp? Hur mycket krävs för att nå det som vi anser vara ett rikare liv? Maria blir ett exempel på kampen mellan överlevnad och moral. Hon ger oss en chans att reflektera över våra egna värderingar.
Regi Robert Guédiguian. Medv Ariane Ascaride, Jean-Pierre Darrousin, Gérard Meylan, Grégoire Leprince-Ringuet, Lola Naymark, Robinson Stévenin m fl
Upptäck mer från MÅNSSONSKULTUR.SE
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
