Helikopterrevyn: En bättre utsikt/Nöjesteatern i Malmö

MMM

Spretigt och för långt

Regissör Helena Röhr borde ha sett att det här är alldeles för rörigt. Det tar många gånger fokus från det väsentliga. Men här finns guldklimpar.

En är när Sanna Persson Halápi gestaltar kvinnan på Segevång. Här är det komik på högsta nivå. Likadant är det då Sanna tillsammans med Charlotta Björk gör föräldraparet på bröllopet. Scenerna är guld värda och skrattkrampen är inte långt borta.

En annan höjdarsketch blir då Mimi Terris kommer in som den danska översexualiserade äldre populära artisten. Kalle Linds rörelsemönster i kombination med Mimmis plastik är mycket underhållande. Det var också sketchen med de tre kvinnorna på dagis med dess olika diagnoser.

De två Malmöpoliserna som spelas av Sanna och Charlotta är träffsäkra och roliga. Förutom att regissören glömt att vi som satt till vänster såg dem inte på balkongen.
Det blev desto roligare då de kom in från höger efter pausen med sina små ficklampor. De ville se om någon hade mobilen påslagen. I kombination med deras breda malmöitiska var poliserna superkul. Långt ifrån den polis som Charlotta gör i Den tunna blå linjen.

Kalle Lind fungerar bra som konferencier, men han skulle strykt en hel del i sina texter.

Som numret med fåglarna och råttan, det kacklas alldeles för länge utan att komma fram till någon poäng. Däremot var dräkterna fantastiskt kul och plastiken hos de medverkande helt i synk med deras utstyrsel.

Kalle borde vara mer tydlig och skarp i sin kritik då det gäller problemen med kriminaliteten i Malmö.

Likadant är det när de medverkande låtsas klaga på Kalles texter. Även där är Kalle för mesig och blir som en politiker. Det blir politiskt korrekt. Den sistnämnda sketchen borde absolut strykas, liksom inledningen som tar alldeles för lång tid vilken blir till ett antiklimax. Den bör omarbetas. Det måste vara ett rappt tempo redan från början.

De medverkande ska hyllas och då tänker jag även på hur säkra de var sångmässigt.
Josef Törner spelade bra gitarr på den vackra Gretschgitarren, med god hjälp av orkestern. Gitarren gick sedan till spillo i äktenskapssketchen. Josef gjorde sketchen galant med Mimi Terris som hustrun. Men sketchen där han är bebis i en jättesäng bör utgå. Inte på grund av Josef. Utan därför att det är ett trist och onödigt nummer. Det gäller också Moder skägg, som stoppar upp revyn. De drar ner på skratten och longörerna infinner sig. Det bör aldrig få inträffa på en revy.

Foto Anagram Live
Av Kalle Lind. Regi Helena Röhr. Scenografi och kostym Malin Kihlberg. Kapellmästare Sigrid Abrahamsson med orkester. Medverkande Kalle Lind, Sanna Persson Halapi, Charlotta Björck, Josef Törner, Mimi Terris och Sigrid Abrahamsson. Den 29 sep 2024


Upptäck mer från MÅNSSONSKULTUR.SE

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Välkommen att kommentera med ditt för- och efternamn, gärna foto på dig, för trevlighetens skull.