MMMM
En berörande tolkning av klassisk film
Man har lyckats över förväntan att förvandla succéfilmen till en musikal.
Fast den börjar trevande med de medverkande alldeles för långt bak i kulisserna.
Cabaretnumret i början kunde man strykt då det inte fyller någon funktion mer än att vara uppseendeväckande. Det förtar också överraskningen med motorcykelparet senare i handlingen.
Filmen sitter för evigt fast på näthinnan. Jag har svårt att frigöra mig från Helena Bergström och Rikard Wolffs fantastiska rolltolkningar.
Musikalen står på egna ben. Främst därför att det är så fantastiskt bra sångare. Men även manuset håller, speciellt i andra akten där den mer väsentliga handlingen kommer fram. Vilket ger de olika karaktärerna mer liv och värme. Det var flera gånger som jag blev riktigt rörd av vad som hände på scenen.
Martin Stokke Mathiesen som Martin Flogfält är en ny bekantskap för mig. Han gjorde ett stort intryck genom att både agera trovärdigt samt imponerade stort med sin sångstämma. Ljuvligt och njutbart. Så också Tuva B Larsen som Fanny Zander.
Lindy Larsson som Zac Paulin gör vad han ska och det är gott nog. Det kan man säga om alla de medverkande.
Spelet mellan Tommy Körberg (Gottfrid Pettersson) och Gustav Levin (brodern Ivar) sitter som en smäck. Speciellt då de sjunger sina duetter, som lätt blir till allsång. Roligt och underhållande. Musikarrangemanget bidrog till att det blev ett sådant tryck i låtarna. Tack till tolv-mannaorkestern under ledning av Johan Siberg.
Helen Sjöholm som Rut Flogfält är i en klass för sig själv när hon sjunger sina solonummer. Det är som i musikalen Kristina från Duvemåla. Storartat och överväldigande.
Musikalen följer filmen. Fast att man kan handlingen så blev jag mycket fängslad av dramat. Det handlar om människors dömande över andras olikheter. Detta dömande bottnar i rädsla och okunnighet. Det temat är det värt att göra en musikal om.
Hela teamet har lyckats mycket bra och det fungerar väl i Malmö stora arena.
Det var en del premiärmissar med ljudet då det blev stort eko och för mycket s-ljud som virvlade runt. Annars en helkväll som är väl värd att rekommendera. Man mår bra efteråt.

Foto Mats Bäcker
Musikalen Änglagård är skriven av Fredrik Kempe, Edward af Sillén och Daniel Réhn. Den är baserad på Colin Nutleys film Änglagård från 1992. Den 10 september 2023 hade musikalen Änglagård världspremiär på anrika Oscarsteatern i Stockholm. Malmöpremiär den 22 maj 2025.
Regi Edward af Sillén. Koreografi PM Andersson. Scenografi Lars Östbergh. Kostym Annsofi Nyberg. Kapellmästare Erik Brag Månsson.
Medv Helen Sjöholm, Tommy Körberg, Tuva B Larsen, Lindy Larsson. Gustav Levin, Fredrik Lycke, Per Svensson, Sofia Pekkari, Martin Stokke Mathiesen.
Upptäck mer från MÅNSSONSKULTUR.SE
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
