Askepot/Tivolis koncertsal/Köpenhamn

MM

Askungen kantrar i ny skepnad

Man tar ett djärvt grepp och lägger Askungen i en trendig modevärld, men det fungerar inte!

Idén är dödfödd från början för det konstnärliga teamet. För många kockar har gjort soppan besk och oaptitlig. Synd för de duktiga artisterna.

Line Knutzon har aldrig skrivet för musikal. Det märks tydligt. Hela historien om en modern version av Askungen är hemskt tråkig. Musiken, som är skapad av Rasmus Seebach med Lars Ankerstjerne och Andreas Sommer är banal. Den består av trist techno och enkla popsånger. Dessa döljs av för hög musik som dånar ut över publiken.

Här finns inga hits. Här finns några låtar som jag uppskattade för att de fungerade sceniskt. En av dem är Den Mand Du Ka´ Bli´ med Kongen, som spelas och sjungs förtjänstfullt av Stig Rossen. Hans sång är fantastiskt fin och speciellt då han går upp i höjd. Det blir till ett crescendo som i högsta grad är absolut njutbart!

Duetten Mor(d) På Dansegulvet görs mycket bra. De intressantaste artisterna i uppsättningen är huvudrollsinnehavaren Johannne Milland och Caroline Hendersen. De gestaltar Ella/Askepot och Mrs Poolstick/Den Onde Stedmor. Ingen Kære Mor, blir se- och hörvärd tack vare Caroline Hendersens sång och utlevelse. Samma gäller för de sånger som Johannne Milland framför, hon är också är en riktigt bra skådespelare.

Ella får ett slag i huvudet då hon arbetar som assistent i modeshowen. Då hamnar hon i en sagovärld. Där möter hon Den gode Fe. Han spelas av Pelle Emil Hebsgaard. Han är kul men lite överspelad. Dessutom är han alldeles för skrikig. Annars en artist man lägger märke till.

Ella får hela Askungen serverad, då hon kan handlingen vet hon vad som ska hända. Småkul ibland som då Ella tror småfåglarna ska sy hennes balklänning. Värre då Ella får slita som Askungen till den hemska styvmodern och de otäcka styvsystrarna. Men allt kommer att ordna sig till det bästa eller gör det? Det får hon ta med Den goda fen. Innan hon ska återvända som Ella, till verkligheten och dess hemska modevärld.

Över lag är det bra artister. Det är främst i regin och manuset som det finns stora brister, men även i musiken. Det här spektaklet faller inte i god jord.

Musikalen är inte färdig eller skulle aldrig sett dagens ljus. Det har blivit ett ostrukturerat hopkok mellan spex och melodifestival som oroar mer än roar.

Foto  Morten Rygaard,

  • Instruktör Thomas Agerholm, Scenograf Benjamin La Cour, Kostumer Soeren Le Schmidt, Koreograf Nellie Bethel, Medv Johanne Milland, Cristopher Schøllhammer Rørmose, Caroline Henderson, Rasmus Brohave, Stig Rossen, Pelle Emil Hebsgaard m fl Samt stort ensemble og liveorkester.

Upptäck mer från MÅNSSONSKULTUR.SE

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Välkommen att kommentera med ditt för- och efternamn, gärna foto på dig, för trevlighetens skull.