MM
En besvikelse
Som vinnare av publikpriset på årets Sundancefestival hade jag höga förväntningar då jag bänkade mig i salongen. Tyvärr är det här bara en trög sörja med ett försök att göra film noir 2017.
Visst har The Nile Hotel incident viktiga budskap om korruption och förtryck i poliskåren i Kairo. Men berättelsen har ingen spänning eller nerv. Filmen makar sig sakta fram och tiden känns oändlig i biofåtöljen. Det mesta av intrigen utförs med en pliktskyldig tröghet. Karaktärernas motiv är ibland otydliga. Detta gör det svårt att engagera sig fullständigt i berättelsen.
Vi får följa Major Noredin (Fares Fares) som mutad polis. Det är enda möjligheten för honom att kunna leva drägligt. Fares är perfekt för rollen som en obehaglig kommissarie. Han gestaltar de inre konflikterna hos en man. Denne man vill verkligen inte ge efter för det korrupta systemet han är en del av. Detta skildrar han på ett fängslande sätt. Emellertid, när han plötsligt vaknar upp och inte vill vara med längre, känns det som en tveksam vändning. Det känns inte som en verkligt dramatisk punkt.
Det som kunde ha blivit en naglebitande thriller har istället förpassats till de filmer man glömt när man lämnar biosalongen. Fast skådespelarna är mycket bra!
De lyckas ändå lyfta materialet en smula genom sina prestationer. Men deras insatser räcker inte riktigt till. De kan inte rädda filmen från dess långdragenhet. Det finns också en brist på en tydlig, engagerande handling.
Om berättelsen hade fokuserat mer på att bygga upp spänning, skulle filmen ha känts mer minnesvärd. Dess djup hade också kunnat bidra till detta. Tyvärr lämnar den mig mer med en känsla av besvikelse än av entusiasm.
Regi Tarik Saleh. Medv Fares Fares, Mari Malek, Slimane Dazi, Hichem Yacobi, Yaser, Maher, Ahmed Seleem, Hania Amar.
Upptäck mer från MÅNSSONSKULTUR.SE
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
