Giovanna d’Arco/Malmö Opera

Vackert och skönsjungande

Med en inlevelsefull kvinnlig dirigent sätts den underbara musiken av Verdi igång. Sångmässigt börjar det trevande men växer till något som blir sångarnas afton.

Dirigenten Daniela Musc sätter standarden genom att vara på topp redan från ouvertyren. Daniela dirigerar övertydligt till sångarna. Hon mimar kraftigt till sångarna. Hon nästan sjunger partierna och agerar som den karaktär hon slår taktpinnen till. Frågan blir om sångarna känner sig hjälpt av detta? Jag har aldrig tidigare sett en dirigent dirigera så med öppen mun. Men det var underhållande att se på. Förutom det visade hon på en lyhördhet och en precision som var imponerande. En förbluffande inkännande dirigent.

De tre solisterna är Ania Jeruc som Giovanna. Bror Magnus Tødenes spelar Carlo, den franske kungen. Fredrik Zetterström är Giacomo, Giovannas fader. Handlingen kretsar runt dem, de var helt i synk med musiken.

Denna föreställning var så välljudande att inte det minsta felsteg kunde skönjas. Mycket för att man har valt helt rätt solister. Ania Jerucs underbart höga sopran, Bror Magnus Tødenes uttrycksfulla ljusa tenor och Fredrik Zetterströms fylliga baryton. Gustav Johanssons djupa bas som Talbot och Tor Lindes dramatiska tenor som Delil fyllde i som soldater i sina biroller.

Operakören gjorde sitt bästa tillsammans med den förnämliga orkestern.

Historien om Jeanne d’Arc berättar om hur hon kom till fransmännens undsättning på 1400-talet. Hon räddade dem från Englands evighetslånga anfallskrig. Efter det blev hon fransmännens heliga riddare. Här har hon blivit till Giovanna. Hon bränns inte på bål utan uppstiger till himlen. Det fungerar förvånansvärt väl.

Scenografin med sina projicerande bilder som stora panoramafönster ger ett futuristiskt och supermodernt intryck. Även kostymerna och den minimala rekvisitan har ett modernt anslag. Förutom Giovannas sköld, svärd och hjälm. En flygande akrobat som går upp och ner är Giovannas alter ego. Det kan illustrera hennes ande.

Det var Nordenpremiär på denna Verdis opera från 1845. En opera med mycket passion och drama. Ögonen fuktas i slutet av ond bråd död, som senare bär till himlen.

Av Giuseppe Verdi Regi Philipp M Krenn. Scenografi, kostym och mask Leslie Travers. Malmö operakör och orkester, Dirigent Daniela Musca. Solister Ania Jeruc, Bror Magnus Tødenes, Fredrik Zetterström, Gustav Johansson och Tor Lind. Akrobat Andrea Hilario. Malmö opera 12/10.


Upptäck mer från MÅNSSONSKULTUR.SE

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

2 reaktioner till “Giovanna d’Arco/Malmö Opera

  1. Johnny Månsson ger en träffsäker bild av föreställningen. Den fångar alla väsentligheter och jag håller helt med hans sakkunniga kommentarer.

    Gillad av 1 person

Lämna ett svar till Leif Nilsson Avbryt svar