Margrethe/Det Konglige i Köpenhamn

MMm

Förnämliga sånginsatser

Varför gör man en musikal om Drottning Margrethe? Den frågan ställer sig även producenten Mikkel Rönnow.

Det hela är ganska så traditionellt upplagt med början av Margrethes uppväxt och fram till idag. Det händer inte mycket på scenen och är nästan en konsertant uppsättning. Är man snäll kan man dra paralleller till Chess. Fast här finns inte någon hitlåt eller något man går och nynnar på efter föreställningen.

Detta är inget för oss svenskar utan enbart för danskarna, om än ens de. Dramatiken fattas för det mesta och inget riktigt spännande försegår på scenen. Man flyttar runt tunga dekorklossar och nya varianter av Margrethe tar plats på scenen. De agerar trovärdigt och stämmorna sitter som ett smäck. Fast det vill sig inte riktigt med handlingen.

Där finns några välgjorda scenerier, som när Margrethe ska ändra till sorgkläder då Christian den 9 har avlidit. Det är snyggt och elegant, fast det är en sorgens dag.

Det är främst Ulla Henningsen som gör ett intryck som den äldre Margrethe. Förutom att hon är porträttlik så agerar hon som den drottning hon ska föreställa. Ulla både sjunger och agerar på ett värdigt vis. Det gör även de andra aktörerna. De är fullfjädrade artister.

Det som stannar kvar är den fantastiska körens stämmor och de välsjungna solisterna. Det var riktigt njutbart då de sjöng ut, högt och starkt.

Foto Camilla Winther

Verdenspremiere fredag den 23. juni 2023 på Det Kongelige Teater, Gamle Scene

Musical af Thomas Høg, Lasse Aagaard og Sune Svanekier, Iscenesættelse Mads M. Nielsen, Dirigent Mikkel Rønnow, Scenografi Benjamin la Cour, Kostumedesign Lucy Osborne, Koreografi Ernestine Ruiz, Lysdesign Tim Mitchel, Lyddesign Tim Høyer, Orkestrering Jesper Riis, Vokalarrangementer Christian Berg.

  • Rolleliste Ulla Henningsen, Xenia Lach-Nielsen, Emilie Groth, Peter Schrøder, Kristian Boland, plus ensemble.
  • Cassandra Lemoine, Laura Vesti, Marie Mourier, Monica Isa, NynneHolmen, Randi Winther, Silke Biranell, Tine Gotthelf, Flemming Bang, Julian T. Kellerman, Kim Hammelsvang, Kristian Jensen, Mathias Hartmann Niclasen, Morten Lindemann Olsen, Morten Lützhøft, Sebastian Gil Harris, Simon Nøiers, Søren Bech-Madsen.

Upptäck mer från MÅNSSONSKULTUR.SE

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

En tanke på “Margrethe/Det Konglige i Köpenhamn

  1. Själv hade jag mycket mer behållning av föreställningen, som ger en intressant överblick över drottningens liv och med kraftfull, välljudande musik (”Chess” ligger som sagt nära stilmässigt). Att man skapat musikalen beror så klart på drottning Margrethes 50-årsjubileum som regent, vilket firades främst 2022, men då var pandemisituationen fortfarande oklar, vilket ju också drabbade det övriga firandet 2022. Danmark är ett i stort rojalistiskt land och drottningen uppskattad, så detta var en värdig, av publiken bejublad hyllning till henne, likt hur kompositörer i äldre tider också skrivit hyllningsverk till kungliga firanden. Jag tycker nog den kungligt intresserade kan ha god behållning av att se föreställningen, dansk som svensk eller annat (Margrethes mor var ju också svensk, även med i början). Men i ett verk som detta, om levande personer, kan man ju inte skapa konstlad dramatik eller vränga vinklarna som i en påhittad historia, så därför anser jag teamet lyckades med det svåra konststycket och balansgången med god skicklighet. Kungliga familjen har intet att frukta av denna föreställning.

    Gillad av 1 person

Lämna ett svar till Björn Emland Avbryt svar