Chess The Musical/Det Ny Teater i Köpenhamn

MMMMM

En oförglömlig musikalupplevelse

Det här är strålande, magnifikt, bedårande och av högsta klass. Det är så här man ska framföra Chess.

Jag var på världspremiären i London 1986, såg premiären -88 på Broadway. 2022 var det dax för Chess på svenska i Helsingborg. Nu har jag även sett den på danska i Köpenhamn. Jag tror detta är den bästa sceniska uppsättningen jag har upplevt.

Här har man satsat rejält med 50 medverkande; tillsammans med orkestern. 17 musiker medverkar, det är verkligen en njutning att höra hur de förvandlar musiken till en oförglömlig upplevelse. Det hörs omedelbart, och man har svårt att sitta still. Musiken är av en så underbar karaktär. Detta beror inte minst på den fantastiska kompositionen av Benny Andersson & Björn Ulvaeus.

Med ett enastående ljud och en suveränt bra orkester är ledningen av Mikkel Rønnow en upplevelse utöver det vanliga. Man kan inte önska sig något bättre. De framför Björn och Bennys musik så bra som det någonsin kan bli. Ljudbilden är klar och kraftfull. Det känns nästan som om man är i närheten av att lyssna på originalplattan. Detta gör verkligen att man kan förlora sig i föreställningen.

Sångarna är väl valda och stämmer väl in i karaktärerna.

Jag blev oerhört imponerad av Xenia Lach-Nielsen som Florence Vassy i hennes solonummer. Det var så perfekt som man kan önska. Xenia har tidigare gjort rollen och fått en Reumert-nominering. Hennes inlevelse och sångliga uttryck går verkligen direkt in i ens hjärta. Man kan nästan känna varje känsla hon uttrycker. Detta gör att man blir djupt rörd av Xenias prestation.

Anders Gjesing som den amerikanska schackspelaren Trumper imponerar stort med sin ståtliga uppenbarelse och inte minst sin sångteknik. Hans stämma är ytterst njutbar.
Anders har en scenisk närvaro som gör att man verkligen tror på hans karaktär och den kamp som han genomgår. Anders Gjesings förmåga att förmedla känslor genom musiken är enastående och gör scenerna med honom ännu mer gripande.

Thomas Høj Falkenberg gör den ryska Anatoly Sergievsky. Han är sångligt imponerande. Han kanske inte riktigt når samma höjd som Tommy Körberg i den ikoniska låten Anthem. Ändå lyckas Thomas otroligt bra med uttryck och röststyrka. Hans förmåga att engagera publiken är tydlig. Høj ger verkligen liv åt sin karaktär. Detta gör Falkenberg till en viktig del av uppsättningen.

Simon Nøiers som Domaren är helt outstanding och suverän i Historien om schack. Hans utlevelse och sång med ensemblen är bara det värt biljetten. Simons närvaro på scenen är kraftfull. Det är tydligt att han besitter en fantastisk talang. Den talangen relaterar verkligen till både musiken och manuset.

Søren Bech-Madsen som Molokov och Resident Director bör nämnas för sin fina stämma. Hans djupgående resonans fångar verkligen publiken. Detta förhöjer hela upplevelsen av föreställningen. Liksom Frederikke Vedel som Svetlana. Tillsammans bidrar de två sångarna till att fördjupa berättelsen, vilket gör att publiken verkligen kan känna intensiteten i deras prestationer.

Hela ensemblen gör ett grymt jobb som dansare och kör. Deras stämmor är vidunderliga.

Den dynamik och energi de förmedlar på scenen är inspirerande och bidrar starkt till den totala upplevelsen av föreställningen. Deras rörelser, kombinerat med den fantastiska musiken, skapar en atmosfär som är både elektrisk och storslagen.

Historien om de två schackgiganterna från Ryssland och Amerika är väldigt aktuell just nu. Även kärlekshistorien är nog så stark. Det gör spänningen mer dramatisk än på länge; man kan verkligen känna av den intensitet som finns mellan karaktärerna. Berättelsen väcker många känslor, och dess tidlöshet är en stor del av dragningskraften.

Koreografin och scenografin är visuell och storslagen. Det stämmer väl till händelseförloppet. Detta skapar en fängslande atmosfär som drar in publiken i berättelsens djup och komplexitet.

Markus Virta som regissör har verkligen fått fram en genomtänkt och spännande uppsättning. Hans vision och sätt att strukturera berättelsen gör att den flyter bra och håller publiken fängslad genom hela föreställningen. Det är tydligt att Markus har en djup förståelse för både musiken och berättelsen.

Detta resulterar i en fantastisk helhetsupplevelse. Denna upplevelse kommer man sent att glömma.

Fotograf: Camilla Winther

Iscenesættelse: Markus Virta, Koreografi: Heather Douglas, Scenografi og kostumer: Peter McKintosh, Musikalsk ledelse: Mikkel Rønnow, Musik: Benny Andersson & Björn Ulvaeus, Sangtekster og dialog: Tim Rice & Björn Ulvaeus

Medvirkende Thomas Høj Falkenberg, Xenia Lach-Nielsen, Anders Gjesing, Søren Bech-Madsen, Frederikke Vedel och Simon Nøiers

Ensemble: Christian Haagen Birkvang, Lasse Dyg, Frederik Espenhain, Jens Kau Wahlers Nielsen, Jacob Prüser, James Leece, Johan Klitgaard, Marie Gersholm Baktoft, Susan Torres Engelin, Josephine Feit, Katrine Skovbo, Kirstine Emilie Moses-Jacobsen, Christine Ramlow Toft, Markus Emil Borg, Mikkel Emil Lynge, Mille Lambert og Vibeke Zederkof


Upptäck mer från MÅNSSONSKULTUR.SE

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Välkommen att kommentera med ditt för- och efternamn, gärna foto på dig, för trevlighetens skull.