Udda opera som fängslar
Med ett tonspråk som kräver sin person skrider sångarna till verket. Fast deras stämmor hördes inte så högt, som de borde. Om det är operans scenbyggnad eller sångarnas resurser var svårt att avgöra.
Oavsett det så har regissören Elisabeth Linton förstått att de måste hända något under den långa uvertyren. En art deco byggnad som inrymmer ett advokatkontor befolkas av sällsamma personer, som får ge sken åt den komplicerade historien. Här samlas huvudpersonerna.
Malmösopranen Agneta Eichenholz gör huvudrollen som Emilia Marty. En vampyr eller en kvinna som levt över 300 år. Den förvandlingen lever hon väl ut när hon slukar sina män. Det blir oerhört dramatiskt och komiskt. Till sin hjälp har hon de underbara manliga sångarna.
Bengt Ola Morgny är härligt underhållande och kul, då han tycks återse sin gamla flamma, Emilia Marty. Mer gripande kärleksgnabb blir det med Magnus Vigilius, i hans roll som Albert Gregor. En härligt ljus tenor, som duellerar väl med Agneta Eichenholz sopran. Synd bara att deras röster inte gick mycket längre, än till de främsta raderna.
Fallet Makropulos är ett mysterium som gör mig fascinerad. Man får vara uppmärksam för all text, för att inte missa något i handlingen. Som ett spännande Sherlock Holmesfall.
Textmaskinen borde vara placerad högst upp och inte längst ner, där man kan ha svårt att se för alla huvuden.
Scenografin av Julia Hansen förstärker det oförståeliga, vilket gör dramat än mer intressant.
Som helhet är det en njutningsbar opera med goda sångare och en dirigent (Patrik Ringborg), som vet hur han ska få Malmö operaorkester till att ljuda. Med stämningsfullt ljus av Ulrik Gad, där kostym och mask av Anja Vang Kragh gör sitt, kan jag glatt rekommendera denna opera.

Foto Emmalisa Pauly
Bengt Ola Morgny gör Hauk-Sendorf, Agneta Eichenholz som Emilia Marty.
Musik och libretto Leoš Janáček, efter pjäs av Karel Čapek. Regi Elisabeth Linton. Scenografi Julia Hansen. Kostym och mask Anja Vang Kragh. Ljus Ulrik Gad. Medverkande Agneta Eichenholz, Magnus Vigilius, Rodion Pogossov, Hanna Husáhr, Thomas Volle, Lars Arvidson, Mathias Hedegaard, Bengt Ola Morgny m fl. Malmö operaorkester, Dirigent Patrik Ringborg. PREMIÄR den 1 april 2023
Ja, visst är det en fin uppsättning i operahistoriens mer mystiska genre (något av en öst- och centraleuropeisk specialitet). Jag kan absolut hålla med om svårigheten att kunna läsa texten (fick själv byta plats för att kunna se bättre), bäst hade varit att placera dessa på själva scengolvet, likt på en film, för att också hinna se mer än bara texten.. Men några svårigheter att höra sångarna hade jag inte dock. Roligt att se även flera lokala sångare och Bengt Ola Morgny tillbaka från pensioneringen (han brukade ju anlitas speciellt för att göra de där udda komiska rollerna på Europas scener, inte minst i Köpenhamn), en verkligt komisk höjdpunkt. Härligt också med den fina dekoren.
GillaGillad av 1 person
En njutbar opera som också är både spännande och tänkvärd. Den kan jag också glatt rekommendera.
GillaGilla