Bryan Adams/Tivoli i Köpenhamn

MMM

En konsert med brister

För att förstå hur stor Bryan Adams är idag, så kom 25 000 människor till Planen på Tivoli i fredags. Det var ett misstag då det fanns stora risker att man inte såg någonting av artisten. Det var så packat med folk att man knappt kunde röra sig. Detta gjorde att jag var tvungen till att lämna Tivoli efter en timme.

Jag kunde knappt se vem som stod på scenen och ljudet var inte det bästa från min plats. Därför är denna recension inte helt fullständig. Det är viktigt att påpeka att en konsertupplevelse i allra högsta grad är beroende av både ljudkvalitet och synvinkel. På plats där man inte kan se eller höra ordentligt, blir musiken tyvärr reducerad till en vag bakgrund.

Däremot så var jag glad att jag fick höra flera av de låtar som jag gillat sedan de kom ut. Som Run to You, 18 til I Die, Somebody och Heaven. Då släppte publiken härligt loss och sjöng med så det ekade över Tivolis plan. Det var en nostalgisk känsla som svepte över folkmassan när dessa klassiker framfördes. Många i publiken hade en djup koppling till Adams musik. Det syntes tydligt. Detta skapade en viss magi trots den trånga situationen.

Jag har följt Bryan Adams sedan 1981 då han släppte sitt album, You Want It You Got It.
Jag såg verkligen fram emot den här konserten. Den blev nu som ett antiklimax.
Det var som om förväntningarna krossades av den verklighet som mötte oss på plats.
Det är en besvikelse när man ser fram emot en upplevelse men istället bemöts av obehagliga omständigheter.

Jag hade planer på att åka in även på lördagen, men den konserten verkade lika fullpackad så jag avstod. Det här är oansvarigt av Tivolis ledning att ta in så mycket folk; samt även en säkerhetsrisk. Det är viktigt att värna om publikens välbefinnande, vilket inte verkade beaktas i planeringen av evenemanget.

Dessutom finns här ingen plats för oss recensenter att kunna se och höra bra. Det underminerar betydelsen av pressens roll i att återge en ärlig bild av konserten.

Flera tidningar gick ut och sa att de bojkottade konserten. Bryan Adams management skulle godkänna alla foto som togs. Man var tvungen att skriva på en försäkran om det. Det är därför som jag inte fick bilderna från Tivolis pressfotograf förrän under måndagen. Normalt är att pressfotografer får fotografera de tre första låtarna och använde dem som de vill. Så är det även när de flesta världsartister spelar.

Att betygsätta den här konserten känns svårt. Jag hade trott att det skulle bli högsta betyg. Under dessa omständigheter är en trea högt nog.

En konsert ska ge en känsla av gemenskap och glädje. Tyvärr blev denna kväll mer en bristande respekt för publiken och pressen. Situationen måste förbättras inför framtida evenemang. Detta ska säkerställa att alla får den upplevelse de förtjänar.

 Fotografen er Rasmus B.S. Hansen
Klicka på bilderna för att se dem större.


Upptäck mer från MÅNSSONSKULTUR.SE

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

En tanke på “Bryan Adams/Tivoli i Köpenhamn

  1. Denna matematik är alltid komplicerad, då Tivolis (liksom ex Lisebergs och Gröna Lunds och de flesta andra stadsmiljöers) publikutrymme alltid blir väl begränsat vid kända personers framträdanden. Det skulle behövas stora scenområden utanför städerna (likt Roskildefestivalen) för sådana evenemang och jag håller med om att det aldrig är vare sig angenämt eller säkert med sådana inklämda människomassor. Som en jämförelse, när Jenny Lind på sin tid framträdde trängdes människor bland annat i Stockholm ut i dess vattendrag, där en del till och med drunknade. I andra tragiska sammanhang har alltför stort tryck eller plötsliga händelser skapat panik med flera dödsoffer mm som följd, så det är alls ingen bra lösning som vi så ofta ser, tyvärr.

    Gillad av 1 person

Välkommen att kommentera med ditt för- och efternamn, gärna foto på dig, för trevlighetens skull.