Greve Ory/Opera


Underbart underhållande!

Inte ofta man får se en så helgjuten föreställning där allt stämmer. Det var klockrent från första tonen till den sista.

Det är en svårsjungen opera. Det är därför som denna komiska opera inte spelats i Sverige tidigare.

Greve Ory fungerar om man får fram rätt sångare, vilket man lyckats med i Malmö.
Men så fick man också söka jorden runt för att finna dessa internationella solister.

Tenoren Leonardo Ferrando som spelar Greve Ory kommer från Uruguay.
Stundtals tyckte jag mig ha svårt att höra hans höga toner fullt ut. Men det spelar inte så stor roll då han är rätt person i sin roll, som den falska eremiten, som i själva verket är en slug förförare.

Den stora överraskningen i operan är Lars Arvidson som Informatorn. Han har en strålande och njutningsfull basbaryton, som han förvaltar väl. Lägg därtill en utstrålning och en närvaro som man minns. Som sekundant fanns Ketevan Kemoklidze, även hon en skönsjungande och behagfull varelse, i byxrollen som pagen Isolier.

Regissören Linda Mallik har valt att förlägga handlingen i dåtid, med en modern scenografi, som symboliserar en labyrint. En labyrint som säger väl vad operan handlar om. Nämligen vägarna för att förföra, men som kan vara svåra att nå fram till.

Linda  har gjort ett beundransvärt regiarbete där det händer någonting hela tiden.

Erika Miklósa är tillbaka till Malmö Opera sedan hon sjöng sig in i Malmöbornas hjärta, som Nattens drottning i Mozarts Trollflöjten. Hennes koloratursopran är lika njutbar nu som då. Erika fungerar fint i rollen som den glada Grevinnan Adèle. 

Med en så följsam och kunnig dirigent som Tobias Ringborg kan det knappast gå fel. Han var där hela tiden för att  stödja sångarna. Men så hade han också fantastiska, Malmö Operaorkester.

Detta är något av det bästa jag sett på Malmö Opera på mycket länge. Så här ska opera fungera om man vill roa sin publik. 

IMGP2492IMGP2511
Foto Johnny Månsson©

Musik Gioachino Rossini, Libretto Eugène Scribe och Charles-Gaspard Delestre-Poirson efter deras egen pjäs 1817, 
Sångare Leonardo Ferrando, Lars Arvidson, Ketevan Kemoklidze, Igor Bakan, Erika Miklós, Irina de Baghy, Danka Milacic
Malmö Operakör och Malmö Operaorkester, Premiär den 15 nov 2014

Konstruktiv kritik med ditt foto och för- och efternamn prioriteras.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s