MMM

Ronny Danielsson firar nya triumfer med Kinky Boots. Musikalen är i samma anda som Billy Elliot. Fast här utspelar det sig på en skofabrik som är nedläggningshotad. 

Det är segt och innehållslöst fram till att huvudpersonen Lola sjunger sin sång om hur hon saknar sin far. Då börjar det bli känsla och intresse för transan Lola och berättelsen. Oscar Pierrou Lindén som Lola är den som bär Kinky Boots. Han har en utstrålning och säkerhet som får intresset att stanna kvar.

Efter pausen lyfter musikalen och karaktärerna utmejslas desto mer. Men här finns ingen som sticker ut så som Oscar. Andreas Weise har ett par fina sångnummer men hans roll som arvtagare till skofabriken gör inte mycket avtryck. Stefan Sauk som arg och sur gubbe har vi sett förut och vi vet att han klarar det galant. Marianne Mörck överraskar med sina små men giftiga repliker. Med sitt lakoniska agerande fick hon de flesta skratten. Även Lars Humble gjorde intryck. Som den gamla trotjänaren på fabriken.

Det har blivit en snäll familjeföreställning där alla bör ha på sig röda högklackade platåstövlar. För att vara politiskt korrekta i denna transsexuella värld. Här ses heterosexuell som suspekt. 

Kinky Boots, Malmö Opera, 160825.
Kinky Boots, Malmö Opera, 160825.

Fotograf Malin Arnesson
Regi Ronny Danielsson, Medverkande Oscar Pierrou Lindén, Åsa Fång, Andreas Weise, Marianne Mörck m fl, Koreografi Drew McOnie, Scenografi Martin Chocholousek, Kostym Marcus Olson


Annonser

Kommentera med bild och ditt namn.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s