Systrarna & På andra sidan havet/Malmö Opera


Då Staffan Valdemar Holm och Bente Lykke Møller är i farten så vet man på förhand att det kommer att bli nattsvart både på scenen och i pjäsvalen. Så är det även denna gång.

Att Systrarna av Puccini är sällan spelad förstår man direkt då man både ser och hör detta verk. Ett gäng nunnor sitter uppradade framför en grå fond med en Jesusbild högst upp. Det är höjden av tristess att visa upp endast en scenbild under hela operan. Liksom att en scen snurrar runt, runt och runt genom hela föreställningen som i På andra sidan havet.

Eller som en kritikerkollega sa efter föreställningarna, ”Det är en ren förolämpning mot publiken att visa något sådant!”

Ingen av de båda operorna har något nämnvärt att ge oss mer än lidande och att invänta tills det bittra slutet. Här finns inget underhållningsvärde eller konstnärligt försvarbart. Varför visa dessa operor idag när vi har så mycket elände omkring oss?

Musiken till det nyskrivna verket På andra sidan havet, tonsatt av Catharina Backman och libretto av Maria Sundqvist efter Birgitta Trotzig upplever jag enbart sökt och tonfattig. Ingen musik som lämnar något efter sig mer än, vad var det?

Däremot en stor eloge till sångarna som gjorde ett fantastiskt jobb i båda operorna. Välsjunget och på en hög musikalisk nivå rakt igenom. Så var även orkestern och dirigent Patrik Ringborg.

Två operor i en ”Suor Angelica”, med musik av Giacomo Puccini och libretto av Giovacchino Forzano; ”På andra sidan havet”, med musik av Catharina Backman och libretto av Maria Sundqvist efter en berättelse av Birgitta Trotzig. På scen Elin Rombo, Elisabeth Jansson, Anna Larsson, Anton Ljungqvist, Katarina Lundborg m fl. Malmö operakör, orkester och barnkör. Dirigent Patrik Ringborg. Regi Staffan Valdemar Holm. Scenografi och kostym Bente Lykke Møller. Ljus Torben Lendorph. Premiär på Malmö opera 26/3.

3 reaktioner till “Systrarna & På andra sidan havet/Malmö Opera

  1. Men det är kanske värt att nämna att den nyskrivna operan närmast profetiskt förutseende handlar om ett ryskt undergångskrig med kuslig igenkänning. Därför tyckte jag att vridscenseffekten blev kallt maskinellt suggestiv i sammanhanget. Men någon behaglig avkoppling är de inte precis att ta del av..

    Gilla

  2. Jo visst, men de sjöng just mycket om Ryssland och tsarens armé, så det var litet speciellt i sammanhanget.

    Gilla

Konstruktiv kritik med ditt foto och för- och efternamn prioriteras.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s