MM
Sångarna räddar föreställningen
Detta är den tredje uppsättningen av Beatles låtskatt. Tyvärr håller den inte lika hög kvalitet som de två övriga, Come Together och Hey Jude .
Det kämpas och det sjunges men hela första akten är ett enda stort sömnpiller. Man vill bara komma ut från Tivolis konsertsal.
Väl efter pausen lyfter det en smula men det är de underbara solisternas förtjänst. De sjunger vackert och med inlevelse.
Det finns nästan ingen tillstymmelse till regi. Föreställningen är mer som en ren solouppvisning från de medverkande, med en ointressant scenografi. Man skulle kunna kalla det en fattigmansuppsättning.
Jag hade förstått det om det var en ren amatöruppsättning. Men som en professionell föreställning är det en katastrof, rent regi- och scenografimässigt!
Dansnummerna gör att sångerna sprakar till ibland, men det är svårt att erinra sig att det handlar om Beatles sånger. Arrangemangen är för det mesta bleka och mesiga.
Det är trist då de två tidigare musikalerna hade allt det som She Loves You saknar, fantasi, kreativitet och lustfyllda upplevelser, som lyfte Lennon & McCartneys låtar till en helt ny dimension.
Man har förlagt handlingen till en familj där två lesbiska kvinnors giftermål med en inseminerad baby står i centrum. Heltokigt, då det inte alls ligger i linje med hur det var på -60-talet, då Beatles låtar skrevs och spelades.

Foto Søren Malmose
Världspremiär den 25 mars 2022
Regi Thom Southerland, Scenografi & kostumer Morgan Large
Medverkande Maria Lucia – Birgitte Raaberg – Rikke Hvidbjerg – Karsten Jansfort – Mikkel Hoé Knudsen – Johanne Milland – Nicoline Siff Møller – Martin Loft – Christina Marie Skodborg – Christine Astrid Nielsen – Emilie Groth Christensen – Katrine Schmidt Nørgaard – Kirstine Emilie Moses-Jacobsen – Kirsty McDonald – Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen – Nynne Holmen – Jaime Cox – Jeff Schjerlund – Kristoffer Sass – Morten Lindemann Olsen – Oliver Lundqvist – Rasmus Faartoft – Rasmus Grandt – Steffen Hulehøj Frederiksen.
Den västerländska demokratins dekadens manifesterar sig på många sätt. Efter att ha sett musikalen ”She Love You” i den fullsatta konsertsalen på Tivoli, fick jag ett talande exempel på att frihetsdriften kanske inte bara leder till demokratins undergång som Sokrates menade, utan också att frihetsdriften kan leda till vår västerländska kulturs undergång, eftersom folk inte lyckas njuta friheten med måtta utan går till överdrift.
Musikalen utnyttjar subtilt John Lennons och Paul McCartneys musik för att normalisera lesbiska äktenskap och artificiell barnalstring genom insemination. Typiskt är också att det väletablerade borgerskapet, entusiastiskt applåderar det PK-istiska kulturetablissemangets propaganda mot Västerlandets fundamentala moral och värden.
GillaGillad av 1 person