Höstsonaten/Malmö Opera


Spännande musik med säkra solister

Denna finska opera av tonsättaren Sebastian Fagerlund, baserad på Ingmar Bergmans film Höstsonaten, är inte det lättaste att ta till sig, men jag fann den nog så intressant då det gäller solisternas prestationer och musiken som integrerade med dem. 

Dirigenten Patrik Ringborg kämpade på och slog an så att man blev extra nyfiken på detta mastiga verk. Tillsammans med de rutinerade sångarna blev det till en organisk helhet även om musiken inte var helt enkel eller direkt harmonisk.

Operan handlar om modern och dottern (Charlotte Hellekant och Erika Sunnegårdh) som inte setts på sju år då modern som är en uppburen konsertpianist varit helt inne i sin egen värld. När hon kommer på besök blir hon bestört då hennes andra handikappade och sängbundna dotter är hemma istället för på sjukhuset. Modern klarar inte av att se sin sjuka dotter i det förlamade tillståndet. Kring detta tema spinns denna opera i eländes elände.

Fast jag blir fängslad av de eviga frågorna om våra relationer till våra föräldrar.

Det har blivit en njutbar sångupplevelse trots ämnet. Främst blev jag imponerad av Charlotte Hellekants mezzosopran som även sceniskt hade en stark närvaro och ett intressant uttryck i sin vånda och ångest. Den spelade hon fram på ett imponerande vis.

Även Erika Sunnegårdh och Fredrik Zetterström gav prov på hög sångkonst och närvaro. Det kan man även säga om Helena Juntunen och Nicholas Söderlund.

Iscensättningen är nära konsertant och scenografin av Stéphane Braunschweig är magisk svensk höst. Bakom skira flor göms kören som även är som betraktare, liksom vi i publiken. Stundtals åker floret upp och kören är helt närvarande hos deras favoritpianist Charlotte Andergast. De dyrkar marken hon går på och där förstår man också Charlottes fjärmande från sina döttrar. Hon lever enbart för sin musik och det är där hennes känslor kommer till uttryck. 

Höstsonaten
Charlotte Hellekant som konsertpianisten Charlotte Andergast. Foto Jonas Persson

Musik Sebastian Fagerlund, Libretto Gunilla Hemming, Dirigent Patrik Ringborg, Regi & Scenografi Stéphane Braunschweig, Iscensättning på Malmö Opera Charlotta Sevón, Regipartner Georges Gagneré, Kostym Thibault Vancraenenbroeck, Ljus Marion Hewlett, Med Charlotte Hellekant, Erika Sunnegårdh, Fredrik Zetterström, Helena Juntunen och Nicholas Söderlund. Malmö Operaorkester och Malmö Operakör

Uppskattar om din kommentar har foto på dig och ditt namn.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s