Skrattfest, med sångare i världsklass !
Det är så här opera ska spelas och visas. Då kan knappast den mest motsträviga mot operakonsten stå emot. Allt samverkar till punkt och pricka och njutningen är total!
Dirigenten Alexander Joel slår an tonen på ett sådant sätt att man anar att det här kommer att bli underhållande. Underhållande är bara förnamnet. Det här är en fest för både öga och öra. Här finns sprittande melodier och allt är så lättsamt att ta till sig.
Innan spelet kan börja nås vi av beskedet att Rafael Fingerlos som ska spela Figaro har fått Covid, barytonen Modestas Sedlevičius får hoppa in. Det gör han med en sådan bravur att jag sällan hört eller sett en sådan förmåga. Han intar scenen med kvällens längsta applåder. Hela emsemblen är lika strålande!
Historien är briljant berättad och skriven av Cesare Sterbini. Till Gioacchino Rossinis musik blir den fulländad. Men det blev en flopp då den hade sin urpremiär 1816 på Teatro Argentina i Rom. Fast den lär vara skriven på bara 19 dagar räknas den numera som en klassiker.
Berättelsen om den unga mannen som vill ha flickan, men som stoppas av hennes förmyndare, som vill gifta sig med henne.
Stycket har så många förvecklingar att man roas på alla sätt och vis. Det är en finurlig historia som tar alla med överraskning. Skratten staplas på varandra.Mycket för att dessa sångare lever ut totalt och är även skickliga skådespelare. Men så är det en uppsättning från operahuset Glyndebourne i Storbritannien. Därifrån kan man bara förvänta sig de bästa föreställningarna.
Runt solisterna finns tre mycket skojiga herrar som med sin plastik förstärker det som pågår på scenen. Även Malmö operas herrkör gör ett bejublat framträdande som soldater, som ska fängsla Greve Almaviva. Han är fenomenalt spelad och sjungen av den sydafrikanska tenoren Levy Sekgapane.
Tyskitalienska mezzosopranen Theresa Kronthaler som Rosina blommar ut som den komedianne hon är. Hennes konster då hon lurar Daniel Giulianini som doktor Bartolo är härligt underhållande och roliga. Även Daniel briljerar med sitt skådespeleri och sångkonst. De andra solisterna kommer till undsättning för att hålla skrattfesten igång.
Till detta en udda men väl fungerande scenografi, där ljuset ändrar sig efter de stämningar som scenerna innehåller. Kostymerna är helt rätt och regin sanslöst välgjord av engelska Annabel Arden. Med en sådan högklassisk kvalitet rakt igenom är det härligt att se och höra opera.

Barberaren i Sevilla med musik av Gioacchino Rossini och libretto av Cesare Sterbini.
På scen Modestas Sedlevičius, Levy Sekgapane, Theresa Kronthaler, Christophoros Stamboglis, Daniel Giulianini, Elin Eriksson, Eric Lavoipierre, Stefano Olcese, Maxime Nourissat, Joaquin Cozzetti, Pelle Ask och Jacob Danielsson.
Malmö operas herrkör och Malmö operaorkester. Dirigent Alexander Joel, Regi Annabel Arden, Scenografi och kostym Joanna Parker, Koreografi Toby Sedgwick, Maxime Nourissat, Ljus Simon Corder. Premiär på Malmö opera 12/2 2022.