Denna nypremiär som första gången spelades i regi av den tyska teatermannen Peter Stein 2016 är sig lik, med samma Figaro och Don Curzio. Annars är det nya sångare och en ny regissör/koreograf, Katarina Sörenson.
Det finns inte så mycket att tillägga från förra uppsättningen då Katarina Sörenson fått gå i Peter Steins regispår.
Intressant är att Stein inte gillat Mozarts opera förrän på senare år. Peter Stein blev känd genom Schaubühne teater i Berlin. Där såg jag hans mastodontuppsättning av Aischylos trilogi Orestien. Det var en hel dags teater inklusive middag.
Figaros bröllop är inte fullt så lång men tre timmar och 20 minuter räcker långt. Det kräver sin person, även om denna opera är fantastiskt hörvärd med sina underbara arior, duetter och terzetter. För att inte tala om hur njutbar Malmö Operaorkester är och här med den lyhörda dirigenten Magnus Fryklund. Han trakterade även Hammarklaver i recitativen.
Sångarna var överlag nog så bra men inte lika övertygande som skådespelare. Här hade jag gärna sett mer komiska sångare, vilket krävs för att man ska orka med 4 akter.
Henning von Schulman som återvänder som Figaro gör vad han ska, men inte mycket mer. Så är det även med de andra sångarna, så frågan är om Katarina Sörenson inte är en personregissör eller de inte kunde prestera mer på det komiska planet? Maria Chabounia som Susanna är nog den som lyckas bäst att spela ut och roa oss.

Foto Jonas Persson
MUSIK Wolfgang Amadeus Mozart, LIBRETTO Lorenzo da Ponte efter Pierre Beaumarchais pjäs Figaros bröllop eller Den galna dagen, REGI & KOREOGRAFI NYUPPSÄTTNING Katarina Sörenson, SCENOGRAFI Ferdinand Wögerbauer, KOSTYM & MASK Anna Maria Heinreich, LJUS Joachim Barth
DIRIGENT & HAMMARKLAVER Magnus Fryklund, Sångare Henning von Schulman, Kartal Karagedik, Maria Chabounia, Adrian Angelico m fl
Då jag var på samma föreställning kan jag bara hålla med om recentionen. Tycker att andra delen var betydligt mer upplyftande än första där Sussana o Greven kommer fram.
GillaGillad av 1 person